close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרשת לך לך : ברכות מרומזות

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק יג מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יג מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

ברכות מרומזות

"ואברכה מברכיך ומקללך אאר" (יב,ג).

כלומר, מי שיברך את אברהם יבורך על ידי ה', ומי שיקלל את אברהם יואר על ידי ה'.

צריך להבין, מדוע לגבי המברכים התורה מדברת בלשון רבים ואילו לגבי המקללים התורה מדברת בלשון יחיד (עיין ראב"ע). וכן צריך להבין מדוע פתחה התורה בלשון קללה ["ומקללך"] וסיימה בלשון ארירה ["אאר"].

נלע"ד בעזה"י, שבשני שינויים לשוניים אלו יש שתי ברכות נוספות לאברהם אבינו:

ברכה ראשונה - מברכיו

של אברהם אבינו יהיו רבים ואילו מקלליו יהיו מעטים, ולכן הם תוארו בלשון יחיד. ברכה שניה - על פי דברי רש"י בפרשת בלק (במדבר כב,יא), שארירה היא יותר חמורה וקשה מאשר קללה, זוהי כוונת הפסוק: אפילו מי שרק יקלל את אברהם יענש בצורה יותר חמורה ויקבל מארה.

הערת הרה"ג אביגדר נבנצל שליט"א – "אם כן, היתה צריכה להיות מדה טובה מרובה, ולציין ברכה ברוכה למברכים?".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה